Československo bylo rozděleno, neboť „tak to bylo lepší pro oba národy, neboť v jednom státě by se vedly neustálé a malicherné pře“. Situace byla tedy jinak neřešitelná: „Slováci skutečně pociťovali hůře důsledky pádu komunismu; volby legitimně vyhrály strany, které měly v programu možnost rozdělení; Slovenská národní rada tlačila na rozdělení, apod.“
Je zřejmé, co to znamená: pudový nacionalismus nebude kulturně přemostěn a řešen, ale světíme jej na rozumnou příčinu a základ reálné politiky [...]
Rozdělení Československa nám v tomto úkroku od pravých problémů zlomilo hlas v Evropě a pro Evropu.
To obecně není nic nového: Československé politické dějiny naplňují období, kdy zažívalo aktuální a světové problémy a osobnosti pokládaly správné otázky, načež následuje akt tragický, který zabránil realizovat odpovědi a nejen problémy lidstva zažívat, ale i je řešit – ale jen proto, abychom mohli dále a znovu zažívat současné problémy. Tato kuriozita našich dějin zcela vychladla v aktu „přátelského rozdělení“, sametově balkánského řešení – není již ani jako tragika vnímána, čímž se nám zabraňuje přijít k uvědomění si současných lidských, při nejmenším evropských, problémů.
Jsme tak „vykloubeni ze svých dějin“ (M. Kundera) a přežíváme současnost den ze dne jako samostatná individua bez individualit, která myslí na svou budoucnost a veřejný prostor přežívají jen s pomocí cynismu, rychlím proběhnutím se zadrženým dechem, nebo občasného vylití nenávisti, nebo – ti, kdo se mají lépe – v úkrytu soukromého prostoru, nebo v našem pěkném maločeském nacionalismu, jako touze po jednotě a fetišizování školních učebnic dějepisu.
V aktu rozdělení se dokonce naprogramoval obecný étos nejvyšší politiky a definoval ideu, skrze kterou nové státy vznikaly. Kupecké počty na straně jedné a nejnižší pudy na druhé se staly důležitější než všeobecné a velké úkoly: například aby národy a kultury mohly žít spolu ve společném státě, neboť víme, že nenaučíme-li se rozdíly překlenovat, pak ztrácíme samu kulturu, kulturnost, v mezilidských vztazích důvěřujeme užitku a že logika odsunu a hranic se stane univerzálním klíčem na všechny problémy. A tam, kde už nepůjde parcelovat, dojde zase na ten odložený spor a nevyřešený konflikt.
Hranice, která se zvedla v roce 1993 mezi Českem a Slovenskem, se tak nutně musela zvednout mezi lidmi navzájem. Totiž jen malý duch mohl po Sametové revoluci vidět v přežití Československa pouze praktický problém rozdělení institucí. Šlo tenkrát o vzácný dějinný okamžik, kdy se řeší v praxi problém teoretický, jde o záležitost idejí, o symbolické dokázání schopnosti diskutovat a nepodlehnout výkřikům založených na malicherném a krátkozrakém nacionalismu. Jednat vůči tomu je dost možná idealismem, ale lépe než rozumem pokřtěný sentiment – což je praktická definice populismu.
Není viníků a bylo by krátkozraké snažit se vyjmenovávat ty, kdo „za to mohou“. Šlo o (do jisté míry) legitimní politické rozhodnutí demokraticky volené politické reprezentace, nikoliv zlý a amorální čin. Pouhé spojení neschopnosti stát udržet a šikovnosti v tom, jak jej rozpojit.
Nacionalistickým snahám dvakrát výrazně vzdoroval zakladatel dnes zničeného státu, v boji o Rukopisy a v Hilsnerově procesu. V roce 1992 byla možnost svést souboj třetí, byl by jistě nesmírně náročný a vyžadoval by velkou osobnost rovnou T. G. Masaryka, který dovedl žít svou teorii – neměli jsme a nezdařil se. A nyní se zdá, že po dvaceti letech prohráváme souboj další (ve vztahu k EU) a znovu se sentiment a stranické důvody zaklínají Rozumem. Ale už na tom není ani nic tragického, už je to jen komická křeč státu, který posledních dvacet let budoval svou provinčnost a odcizení od sebe samého.
Ještě jednou zdůrazním pro případné námitky: neříkám, že rozdělení nebylo řešením sporu mezi Čechy a Slováky. Říkám, že to byl útěk před problémem. Neříkám, že by nerozdělení bylo snadnější řešení, říkám, že onen spor byl aktuálním problémem Evropy a že jsme před ním utekli. Pokud dnes někdo říká, že díky rozdělení mají k sobě Češi a Slováci blíže a že umožňuje harmoničtější a kultivovanější soužití, pak si nevšímá širších kontextů.
Pokud bychom dovedli žít v jednom státě, pokud bychom se naučili přemostit malicherné tahanice a nechali je na rovině běžné rivality, pak bychom měli zcela unikátní stát s významným hlasem. Takto jsme dva malé státy, kterým veřejný prostor rozkládá nestabilní politika a vytváří proti sobě odpor, který rozhodně není veden kultivovanými a demokraticky vzdělanými občany.
Můj argument je ten, že rozdělením Československa je přesným modelem současné politiky: populistický utilitarismus, který je poháněn masou krátkozrakých emocí.
Stát je iluze – užitečná jako pravidla správy veřejného, ale nebezpečná pokud v naší mysli zastává představu o společnosti a osobním štěstím – když věci oficialit a úředních prohlášení mají váhu rozvoje vlastní identity.
… Existuje v Česku deset miliónů vlastí – a jeden stát. Proč by nemohlo být tedy patnáct miliónů – a jeden stát?
Zdroj: blog.vlastenci.cz
Uplne suhlasim, ze delenie statu bol utek od problemov. Spolocny stat by bol na europskej urovni vacsim hracom. Zotrvanie v spolocnom state by si vyzadovalo enormne vela prace vo viacerych oblastiach – nie vsak neuskutocnitelnych. Najvacsim problemom bol, ze ked tu nebola ochota riesit spolocny problem, vacsinou boli do diskusii prizvany historici, ktorych vyklad, ci uz ceskych, alebo slovenkych nenachadzal spolocny historicky prienik.